Thursday 28 April 2011

Belajar untuk Bahgia

Bismillahirrahmanirrahim...
Selalu mulakan blog memang mulakan dgn sebut nama Dia dulu. Hari ni baru tiga paper habis ada lagi dua paper nak tempuh. semoga Allah beri kekuatan tuk tamatkan exam sem ni hingga ke hujungnya, ameen. Selama bernafas di atas bumi tuhan 20 tahun lamanya banyak pengajaran, pengalaman, peringatan serta kenangan yang terpahat di hati. Dari semua rojak yang ada tadi rasanya ada tiga perkara yang membantu kita hidup kita bahagia di bumi tuhan yang indah ini. 
Bersyukurlah dengan segala nikmat dan kurnia yang Allah telah berikan kepada kita. memang kadang-kadang sifat manusia ini selalu lupa, selalu leka dan perlu diingatkan terhadap semua yang kita nikmati. Sama juga dengan admin, terkadang alpa dengan indahnya dunia namun admin belajar untuk bersyukur. Apabila kita bersyukur nescaya Allah akan tambah nikmat kita, tiada lagi rasa hasad dengki dalam hati, tiada lagi rasa kecewa, rasa sedih dengan keadaan diri. 
Memaafkan adalah satu sifat yang terpuji. Dalam kita melangkah di dunia yang penuh pancaroba kekhilaafan sering terjadi. Apa jua kesalahan yang kita lakukan mintalah kemaafan dari Allah kerna Dia Maha Pengampun. Begitu juga dengan sesama manusia, bila kita memaafkan seakan beban dalam hati akan terlepas hati pun tak sakit lagi. Nabi kita muhammad s.a.w lagi sangat pemaaf apatah beliau adalah teladan umat sepanjang zaman. Fikir-fikirkanlah.
Seterusnya redha atas semua ape yang kita terima dalam hidup ini. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui kerna Dia tahu apa yang terbaik untuk hambanya. Allah takkan berika apa yang kita mahu tapi Dia akan beri apa yang kita perlu. Allah tidak akan uji hambanya pada sesuatu yang hambanya tidak mampu, Apabila kita diuji maknya Allah sayangkan kita, Allah nak kita ingat pada Dia. Pandang sesuatu perkara itu dalam banyak sudut, pasti kau akan temui hikmah disebaliknya.

~bunga Tanjung~

No comments:

Post a Comment